CopyRights - Τι συμβαίνει με αυτά?


Πνευματικά δικαιώματα και Blogs

Όσο η διάδοση των Blogs επεκτείνεται, το θέμα με τα πνευματικά δικαιώματα γίνεται όλο και πιο περίπλοκο.
Με τη σύγχρονη τεχνολογία είναι πολύ εύκολο για κάποιο να αντιγράψει, να τροποποιήσει και να μοιραστεί δεδομένα από το διαδίκτυο (κείμενο, εικόνες, ήχο βίντεο, κλπ).
Η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων δεν γνωρίζει το νόμο περί πνευματικής ιδιοκτησίας η παραβίαση του οποίου μπορεί να οδηγήσει σε παρανομίες.

Το DailyBlogTips προτείνει 12 συμβουλές προς τους Bloggers:

ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ:

1. Χρησιμοποιείστε το υλικό που είναι δημόσιο κτήμα: είστε ελεύθεροι να χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε έργο, εργασία, άρθρο ή άλλο υλικό, περιλαμβανομένων και κυβερνητικών εγγράφων, που δεν υπόκεινται στον περί πνευματικών δικαιωμάτων (copyright) νόμο.

2. Αναφέρετε κάτι που βρίσκετε ενδιαφέρον: ο νόμος πνευματικών δικαιωμάτων καθορίζει ότι οι σύντομες αναφορές με σκοπό την κριτική, τα σχόλια ή την υποβολή έκθεσης ειδήσεων θεωρούνται «δίκαιη χρήση» (fair use). Προσέξτε το απόσπασμα να περιλάβει μόνο ένα μικρό μέρος της εργασίας.

3. Χρησιμοποιείστε γεγονότα και ιδέες: Ο νόμος περί πνευματικής ιδιοκτησίας προστατεύει τον τρόπο και τη δομή έκφρασης των γεγονότων και των ιδεών και όχι τα ίδια τα γεγονότα και τις ιδέες. Είστε ελεύθεροι να χρησιμοποιήσετε γεγονότα και ιδέες που αναφέρονται σε άρθρα ή σε ιστοχώρους.

4. Χρησιμοποιείστε άλλο υλικό που δεν υπόκειται στα πνευματικά δικαιώματα: εκτός από τα γεγονότα και τις ιδέες υπάρχουν πολλές άλλες κατηγορίες υλικού που δεν υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα. Στο υλικό αυτό συμπεριλαμβάνονται τα ονόματα, τα γνωστά σύμβολα, λίστες συστατικών και περιεχομένων, σύντομες φράσεις, τίτλοι, συνθήματα και διαδικασίες (προσέξτε μόνο τα προστατευμένα εμπορικά σήματα).

5. Χρησιμοποιείστε ένα όνομα ή ένα λογότυπο εταιρείας εάν μιλάτε για αυτή: τα εμπορικά σήματα πρέπει να προστατεύουν μια επιχείρηση από κάποιους οι οποίοι πιθανόν να προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουν το όνομα ή το λογότυπό τους για να παραπλανήσουν πελάτες. Εάν αναφέρεστε (έστω και επικριτικά) σε μια επιχείρηση, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το όνομα ή το λογότυπό της.

6. Χρησιμοποιείστε ένα όνομα εταιρείας στη διεύθυνση του ιστοχώρου σας: όπως αναφέρεται στη προηγούμενη παράγραφο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το όνομα μιας επιχείρησης εφ’ όσον δεν προσπαθείτε να εξαπατήσετε, προσποιούμενοι ότι μιλάτε εξ ονόματος αυτής της επιχείρησης. Κάποιος θα μπορούσε να δημιουργήσει για παράδειγμα έναν ιστοχώρο για να παραπονεθεί για τη Microsoft παίρνοντας σαν διεύθυνση (domain name) το microsoftsucks.com!

MHN:

7. Μη νομίζετε πως επειδή απλά αναφέρετε το συντάκτη της εργασίας την οποία χρησιμοποιείτε δεν υπάρχει καμία παραβίαση του copyright: πολλοί πιστεύουν λανθασμένα ότι εάν αναφέρουν το συντάκτη ενός άρθρου ή μιας εικόνας δεν παραβιάζουν το νόμο περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Μπορείτε μόνο να χρησιμοποιήσετε το υλικό εάν έχετε τη ρητή άδεια από το συντάκτη ή εάν κάνετε τη δίκαιη χρήση από αυτήν, όπως εξηγείται πιο πάνω.

8. Μην αντιγράψτε το υλικό απλά επειδή δεν παρουσιάζει μήνυμα πνευματικών δικαιωμάτων: κάθε δημοσιευμένη εργασία (είτε σε χαρτί είτε σε ψηφιακή μορφή) υπόκειται αυτόματα στο νόμο περί προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων, είτε έχει εμφανή προειδοποίηση για αυτό είτε όχι!

9. Μην θεωρείτε ότι η ένδειξη «Creative Commons» σε ένα έγγραφο σημαίνει ότι αυτό είναι ελεύθερο για οποιαδήποτε χρήση: τα Creative Commons είναι λιγότερο περιοριστικά από το copyright, έχουν όμως και αυτά τους δικούς τους περιορισμούς. Προκειμένου να γίνει κατανοητό τι δικαιούστε να κάνετε με υλικό που έχει την ένδειξη Creative Commons. Ορισμένες άδειες Creative Commons απαιτούν την αναφορά στον αρχικό συντάκτη, ενώ άλλες απαιτούν τη δημοσίευση οποιοδήποτε τροποποιήσεων του εγγράφου με άδεια ίδια.

10. Μην θεωρείτε ότι μπορείτε να αντιγράψτε ένα έγγραφο απλά και μόνο επειδή δεν θα κάνετε εμπορική χρήση: κάνοντας εμπορική χρήση του υλικού διευκολύνετε το συντάκτη να απαιτήσει τις αποζημιώσεις από εσάς. Ακόμα όμως κι αν δεν κάνετε μια εμπορική χρήση του υλικού, παραβιάζετε το νόμο εάν δεν έχετε εξασφαλίσει άδεια από το συντάκτη.

11. Μην υποθέστε ότι εάν αφαιρείτε από τον ιστοχώρο σας το υλικό του οποίου το copyright παραβιάσατε λύνετε το πρόβλημα: πολλοί άνθρωποι αντιγράφουν εικόνες και κείμενο από το Διαδίκτυο και φαντάζονται ότι στη χειρότερη περίπτωση θα λάβουν ειδοποίηση από το συντάκτη ότι παραβίασαν το νόμο και θα αφαιρέσουν το υλικό από τον ιστοχώρο τους, λύνοντας έτσι το πρόβλημα. Η αφαίρεση του υλικό δεν αναιρεί με κανένα τρόπο τη παραβίαση του copyright. Εάν αποφασίσει ο συντάκτης σας μηνύσει, θα εξακολουθήσετε να έχετε σοβαρό πρόβλημα στο δικαστήριο.

12. Μην αντιγράψτε το υλικό απλά επειδή δεν μπορείτε να εντοπίσετε κάποιον που να έχει τα πνευματικά του δικαιώματα: το γεγονός ότι δεν μπορεί να προσδιοριστεί ο κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων δεν υπονοεί ότι το υλικό μπορεί να αντιγραφεί ελεύθερα. Εάν πάλι εντοπίσετε τον κάτοχο πνευματικών δικαιωμάτων και του στείλετε μήνυμα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ζητώντας του την άδεια να δημοσιεύσετε το υλικό και δεν πάρετε καμία απάντηση, αυτό δεν σας δίνει άλλοθι για να χρησιμοποιείτε το υλικό.



Number of Comments: 7

Τι αλλάζει με το ask2use ?

πως θα ξέρουμε αν εχει copy right (κείμενο ή εικόνα);

Για το κείμενο είναι δυσκολο γιατί πρέπει να βρεις την πηγή :P

Για τις εικόνες μην σε νοιάζει πολύ, απλά ότι την βρήκες στο Google Search αν και δεν χρειάζεται.

Ούτε εγώ τα βάζω στις εικόνες ;)

Ωραία και καλά όλα αυτά, αλλά σε μερικές περιπτώσεις περί πνευματικών δικαιωμάτων η διαδικασία είναι από πολύ έως πλήρως ενοχλητική, θεωρώ ότι πρέπει να βρεθεί ένας άλλος μέσος τρόπος ώστε και να μην θίγονται όσοι θέτουν πνευματικά δικαιώματα αλλά ούτε και εμείς να ψάχνουμε 50 ώρες για δούμε σε ποιόν ανήκει μια φωτογραφία π.χ και αν αυτός που την ανέβασε θέτει θέμα Copyright

Όταν αναδημοσιεύουμε κάποιο άρθρο αυτούσιο από άλλη ιστοσελίδα και στό τέλος αναγράφουμε και την πηγή με λίνκ που οδηγεί σε αυτή, υπάρχει τότε πρόβλημα;

Όχι δεν υπάρχει πρόβλημα, συνήθως αυτός είναι ο αποδεκτός τρόπος για να αναδημοσιεύονται τα άρθρα, όμως καλό θα είναι να υπάρχει έγκριση από τον συντάκτη του άρθρου (πράγμα που δεν κάνει σχεδόν κανένας)